Friday, April 20, 2012

sentiasa ingat Allah.. :)

Assalammualaikum buat semua pembaca blog Fiqah Syakirin.. post kali ini adalah untuk sedikit perkongsian ringkas dengan memetik kata-kata seorang imam terkemuka;

"Worship is not the quantity of prayer and fast, it's how much you think of your God" - Imam Hassan Al Askari

ayat yang ringkas, namun membawa maksud yang mendalam. sesungguhnya, dalam usaha kita untuk meraih redha dari Allah, kita cuba untuk mendapat ganjaran pahala ekstra dengan melakukan ibadah-ibadah sunat seperti berpuasa pada hari Isnin dan Khamis, bersedekah, dan macam-macam lagi.

namun, adakah kita sentiasa memikirkan tentang Allah? ketika kita berpuasa adakah kita ingat bahawa  Allah tidak suka perbuatan mengumpat lalu kita mengurangkan mengata orang dan bergosip? semasa kita bersedekah adakah kita ikhlas dan tidak mengungkit di kemudian hari? 

ringkasnya, setiap perbuatan kita adalah ibadah.. dan setiap ibadah itu harus dilakukan dengan mengingati Allah. dengan mengingati Allah, kita akan memilih untuk tidak melakukan sesuatu yang mengundang murkaNya. ketika diuji, kita juga sentiasa sabar. 

"and Allah is nearer than the jugular veins" (Quran 50:16)

Allah itu sentiasa dekat, Dia mengawasi gerak geri kita, tahu isi hati kita samada baik atau buruk. 

Allah sangat dekat, maka kita sebagai hambaNya harus sentiasa mengingati Allah dalam setiap keadaan, dalam lapang dan sibuk, senang dan susah. dengan itu, perbuatan kita terjaga dan ibadah kita tidak menjadi sia-sia.. insyaAllah..

sekian, semoga mendapat hasanah. =) 

No comments:

Post a Comment