Sunday, May 15, 2011

Exam


Assalamualaikum, bertemu kita kembali di blog yang terhangat bak pisang goreng yang baru keluar dari kuali setelah disaluti tepung goreng cap adabi. Hurm, untuk pengetahuan para pembaca, sekarang ini adalah musim demam bagi seluruh pelajar di IPGM. Kepada yang rasa nak demam tue eloklah minum air banyak-banyak dan banyak-banyakkan tidur...krooh... Bukan demam itu yang saya maksudkan, tetapi seluruh IPGM di Malaysia telah dilanda demam peperiksaan.

Waktu-waktu macam inilah kita akan mendapati peningkatan theophylline, theobromine dan caffeine dalam badan.Yang ni mmg xbole dinafikan jugak la, masing2 dah mengamalkan minum kopi, teh dll utk meningkatkan "nerve excitability" supaya tidak mudah mengantuk. Malam exam pula maka ramailah yang akan menggunakan ilmu hitamnya. Ya, menyeru dan memanggil “toyol-toyol”. Ada yang tulis pakai pen, ada guna pensel, dan sekarang ni lebih canggih ada yang print out 1 chapter sebab boleh pakai font saiz 4. Adus...

Masing-masing sibuk nak study group la, nak study kat bilik kawan la. Tapi ada je yang pergi dating. Betul tak? Siap sempat pergi tengok wayang lagi tu.. Bukak beg ada pulak bukunya.. Aduh.. Kalau terserempak dengan kengkawan kat dalam Mall ni memang best! Hahaha..


Situasi Semasa Exam

Pengawas akan buat pengumuman..

“ sila tinggalkan “toyol-toyol” anda di luar… Kalau didapati ada toyol yang berkeliaran dalam kelas, toyol dan tuannya akan ditangkap!”

Dalam kepala pengawas xm time ni memang dah macam-macam taktik pelajar nak meniru pengawas xm dah tahu. Sebab pengawas xm dah lalui semua ni. Jadi, pelajar tak payah nak cuba aksi-aksi terlarang la.Kadang-kadang mereka buat tak nampak je “aksi terlarang” ni. Paling tak pergi dekat meja tanya…

“ kamu sihat hari ni?”… Aish… menyindir nampak…

Time jawab exam kepala asyik fikir..

“ Aish.. bilalah pengawas ni nak keluar… “ Bila pengawas xm buat-buat keluar terus je pantas seru toyol atau “bersilaturahim” dengan kawan sebelah. Hahahha…


Paling geram dan jelous bila ada kawan yang buat-buat pandai pergi hantar kertas exam tapi masa exam belum habis lagi. Kita dah la banyak tak boleh jawab, dia pulak dah keluar. Grrr….

Dalam hati kecil mula rasa menyesal sebab tak study bab tu…

“ aduh,tadi aku dah tengok bab ni, menyesal aku tak baca…arghhhh!”

Sudah-sudah la...tak payah nak bawa toyol-toyol tue. Man jadda wa jada...siapa yang berusaha dialah yang akan berjaya. Bagaimana pula yang sudah berusaha tapi payah betul apa yang kita baca nak lekat dalam otak? Tak cukup sebenarnya jika kita HANYA USAHA. Cikgu saya pernah berkongsi bahawa petua kejayaan terdapat pada DUIT iaitu doa, usaha, ikhtiar dan tawakkal. Amalkanlah doa dibawah disertai usaha kita iaitu belajar. Selepas itu kita ikhtiar lah dengan pemakanan seperti madu, kismis, kurma , air zam-zam dan sebagainya. Terakhir sekali, apabila kesemua langkah diatas kita dah lakukan, bertawakallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah maha pemurah lagi maha penyayang..Sahabat-sahabat sekalian bolehlah mengamalkan doa-doa dibawah sebagai langkah kita untuk menuju ke gerbang kejayaan. Insyaallah...

-Doa memulakan ulangkaji

اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ فَهْمَ النَّبِيِّيْنَ وَحِفْظَ الْمُرْسَلِيْنَ وَالْمَلاَئِكَةِ الْمُقَرَّبِيْنَ. اَللَّهُمَّ اجْعَلْ لِسَانِيْ عَامِرًا بِذِكْرِكَ وَقَلْبِيْ مَلِيْئًا بِخَشْيَتِكَ، إِنَّكَ عَلَى مَا تَشَاءُ قَدِيْرٌ.

Maksudnya: “Ya Allah! Aku memohon daripadaMu kefahaman para nabi, ingatan para rasul dan malaikat terhampir. Ya Allah! Jadikanlah lidahku basah dengan zikir kepadaMu, hatiku dipenuhi dengan takut kepadaMu. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala apa yang Engkau kehendaki.”

- Doa selepas mengulangkaji

اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْتَوْدِعُكَ مَا قَرَأْتُ وَمَا فَهِمْتُ وَمَا حَفِظْتُ فَرُدَّهُ إِلَيَّ عِنْدَ حَاجَتِيْ إِلَيْهِ، إِنَّكَ عَلىَ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٌ.

Maksudnya: “Ya Allah! Sesungguhnya aku menitip apa yang aku baca, faham dan hafal kepadaMu. Maka kembalikanlah ia kepadaku ketika aku memerlukannya. Sesungguhnya Engkau maha berkuasa di atas segala sesuatu.”Doa Pada Hari Peperiksaan

Dicadangkan agar doa-doa berikut diucapkan pada hari peperiksaan, iaitu sebelum dan semasa peperiksaan berlangsung:

1. Ketika memasuki dewan peperiksaan

وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا

Maksudnya: “Dan katakanlah: “Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku daripada sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku.”

2. Ketika menerima kertas soalan:

قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي. وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي. وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي. يَفْقَهُوا قَوْلِي

.Maksudnya: “Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku. Dan mudahkanlah bagiku tugasku. Dan lepaskanlah simpulan daripada lidahku, supaya mereka faham perkataanku.”

3. Ketika sukar menjawab:

ياَ حَيُّ يَا قَيُّوْمُ، بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيْثُ

.Maksudnya: “Wahai Tuhan yang maha hidup lagi maha berdiri dengan sendirinya. Dengan rahmatMu aku bermohon pertolongan.”

4. Atau:

اَللَّهُمَّ لاَ سَهْلَ إِلاَّ مَا جَعَلْتَهُ سَهْلاً وَأَنْتَ تَجْعَلُ الْحَزَنَ الصَّعْبَ إِنْ شِئْتَ سَهْلاً

.Maksudnya: “Ya Allah! Tidak ada kesenangan melainkan pada perkara yang engkau jadikan kesenangan padanya. Dan engkau menjadikan kedukacitaan dan kesukaran sebagai mudah dan senang jika Engkau kehendaki.”

5. Jika anda terlupa jawapan:

اَللَّهُمَّ يَا جَامِعَ النَّاسِ لِيَوْمٍ لاَ رَيْبَ فِيْهِ اجْمَعْ عَلىَ ضَالَّتِيْ مَعْلُوْمَاتِيْ.

Maksudnya: “Ya Allah! Tuhan yang menghimpunkan manusia pada hari yang tiada keraguan padanya. Himpunkan barangan dan maklumat yang hilang daripadaku

1 comment:

  1. Saya doakan anda semua berjaya. Pengawas sebenarnya tertakluk dengan akta sebagaimana anda ada akta. Jadinya tak payah kawan dengan kawan yang jadi kawan dengan toyol yang sifatnya tolol lagi bahlol.
    Allah bersama anda. Selamat berjaya!

    ReplyDelete