Wednesday, May 11, 2011

Cara berbakti kepada ibu bapa yang sudah meninggal dunia

assalammualaikum w.b.t

minggu lepas kita telah meraikan cinta dan kasih sayang kita terhadap ibu kita bersempena Hari Ibu. macam2 luahan hati yang telah dicoretkan di "dinding" Facebook masing2 dengan bait kata2 yang indah hanya untuk Ibu kita. kan meriah kalau hari-hari macamni.. hari ni, Firqah Syakirin nak berkongsi tentang cara berbakti kepada ibu bapa yang sudah meninggalkan dunia fatamorgana ini.

Dari Aisyah menceritakan bahwa seorang lelaki datang kepada Rasulullah bertanya : Ya Rasulullah, sesungguhnya ibuku telah meninggal dunia, dan dia tidak ada berwasiat apa pun dan saya rasa kalau dia sempat berbicara dia akan bersedekah, adakah dia mendapat pahala jika aku bersedekah untuknya ? Nabi menjawab : Ya (bersedekahlah dan dia akan mendapat pahala ). (Sahih Bukhari dan Muslim)

Dari Abi Usaid Malik bin Rabi’ah berkata bahwa ketika kami sedang duduk-duduk bersama Rasulullah, tiba-tiba datanglah seorang lelaki dari kabilah Bani Salamah berkata : “ Ya Rasulullah, adakah kebaikan yang dapat saya lakukan kepada kedua ibu bapa saya yang telah meninggal dunia ? Rasul menjawab : Ada, engkau berdoalah untuk keduanya, dan meminta diampunkan dosa-dosanya, dan tunaikan wasiat dan janji-janjinya, dan hubungkan silatiurahim dengan saudara dan keluarganya, dan hormati serta muliakan kawan-kawannya.“ (HR Abu Daud, Ibnu Majah, Ibnu Hibban)


senang je kan nak berbakti..banyakkanlah doa untuk kedua ibu bapa kita samada yang masih hidup ataupun yang sudah meninggalkan kita. jangan tunggu waktu solat je nak berdoa.. berdoa bila2 pun boleh. :)


sekian, semoga mendapat kebaikan dari post kali ini.


wassalam.

No comments:

Post a Comment

Post a Comment