Thursday, June 30, 2011

Ahyuhal-Syabab : Ayah, Ibu, Umi, Abi ......





Assalamualaikum buat semua pembaca setia blog As-Syakirin. Diharapkan agar kita semua sihat-sihat aje. Makin gemuk takpe asalkan x dek penyakit sudahlah. Pada hari Khamis yang lalu (30Jun2011), telah berlangsungnya satu aktiviti bulanan yang melibatkan semua AJK Kelab As-Syakirin. Ianya merupakan aktiviti yang pertama bagi semester baru ini. X kesahla jika kita AJK Kebajikan ke, AJK Informasi ke, semua para ahli kelab dijemput untuk menghadirkan diri ke surau tercinta kita bagi mengimarahkan lagi aktiviti tersebut. Seperti yang kita semua sedia maklum, pihak yang bertanggungjawab bagi meng'organize'kan aktiviti Ahyuhal-Syabab nie adalah Lajnah Akademik dan Tarbiyah.

Tema yang telah dipilih untuk dijadikan sebagai satu aktiviti pada malam tersebut ialah mengenai ibu dan bapa yang kita amat sayangi. Sebelum memulakan aktiviti, kami dipertontonkan dengan sebuah tayangan video yang berkaitan dengan ibu dan bapa. Jika dihayati, kita akan memperolehi banyak mesej dan ia juga menyentuh hati para hadirin. Semua ahli As-Syakirin dibahagikan kepada sepuluh kumpulan dimana 6 kumpulan muslimat dan 4 kumpulan muslimin. Mereka dikehendaki melukis sebuah poster yang melambangkan isi hati mereka terhadap ibu bapa masing-masing. Aktiviti ini bertujuan untuk menonjolkan kreativiti mereka di samping mengharagai jasa ibu bapa yang telah menjaga kita dari kecil. Ahli kelab diminta untuk membawa peralatan melukis terlebih dahulu dan harus menyiapkan poster itu dalam masa kira-kira tiga puluh minit.

Setelah proses melukis dan mewarna itu selesai, wakil kumpulan diminta untuk tampil ke hadapan bagi membentangkan hasil kreativiti mereka. Jika dilihat, semua poster yang telah dihasilkan mempunyai keindahan dan keunikan yang tersendiri. Setelah selesai semua perbentangan setiap kumpulan, pengacara majlis kita, Yasin dan Ewi telah membuat satu konklusi mengenai tema tersebut. Amatlah penting bagi kita untuk menyayangi dan menghormati ibu bapa kita. X kesahlah kalau Mok, Ayoh ke, Mama, Papa ke, Umi, Abi ke, mereka semua berhak mendapat kebahagiaan dan kita harus membalas jasa mereka. Haruslah diigat bahawa, jika mereka sudah tiada, kita jangan menyesal di kemudian hari.

Setakat ini sajelah perkongsian pdan pengisian pada hari ini buat anda semua, pembaca setia kami. Semoga aktiviti seperti ini akan dapat dijalankan lagi dengan elemen-elemen yang lebih hebat dan menarik pada masa yang akan datang. Wassalam.

No comments:

Post a Comment