Sunday, July 15, 2012

Mencari Tuhan


Pasti ada hikmah.
Assalamualaikum dan salaam 1Ummah.

Orang alim selalu berkata, kalau kamu mahu meyakinkan diri akan adanya Pencipta, maka tebarkan pandangan selalu ke seluruh alam. Lihat bagaimana di sebalik ketidak teraturannya gunung-ganang, ia bebat goncangan geologi. Lihat bagaimana laut yang bergelora itu menstabilkan suhu bumi dengan aliran hydrothermal-nya yang mengunjur dari Laut Bering ke selatan Laut Pasifik. Ataupun liat gemerlap bintang tenang, yang sebenarnya suau jisim gelegak. Kamu akan menggeletar dengan kekuasaan Sang Pencipta.

Yang menulis in bukanlah alim sangat pun, masih banyak perlu ditambah dalam rutinnya. Malah, seorang pendosa. Namun itu tidak menghentikan dia dari berkongsi suatu cara yang lebih mudah untuk melihat keesaan Tuhan. Tidak perlu barang teleskop mahupun binokular. Cukup dengan mata yang Pencipta kita berikan.

Dirimu. Ya, kamu. Kamulah bukti wujudnya Tuhan.

Sedang aku menulis, aku kagum melihat sepuluh jemari boleh menari tanpa saling berlanggar, kedua belah mata boleh berkoperasi tidak berselisih, suatu set otak yang kapasitinya melebih ratusan supercomputer memikirkan ayat-ayat yang bukan sahaja berfakta, tetapi punya maksud kemanusiaan. Terpana aku dengan lidahku yang asyik membasahkan bibir dari dehidrasi,  dan telinga menangkap not-not muzik, mengakumulasinya menjadi melodi. Kamu pun sedang mendengar lagu blog ini, tidakkah kamu kagum?

Di dalam tubuh ini, biskut yang baharu ditelan sebentar tadi sedang berendam dalam larutan enzim, menunggu untuk diemulsifikasikan. Sebelum itu, ia dikunyah dan dicerna menjadi bolus, memasuki esofagus dalam gerak berirama peristalsis. Reka bentuk perut membolehkan asid pankreatik tersimpan untuk mencerakinkan protein. Dalam usus kecil, segala macam nutrien disedut masuk ke dalam tubuh. Dalam usus besar, air diserap semula.

Air yang ditelan turut menjalani proses serupa. Segenap toksik dan bahan-bahan marabahaya dibuang cekap. Dalam pada itu, di buah pinggang, ultrafiltrasi berjalan. Korteks, medula semuanya saling bekerja. Kalau enam puluh tahun kamu hidup, maka enam puluh tahunlah ia bekerja. Bahkan ketika kamu tidur. Sistem perembesan kompleks hormon antidiuretik, dibantu mekanisme homeostasis membolehkan tubuh ini tidak mati diracun garam atau bahan-bahan berbahaya yang berlebihan.

Bergerak kepada mata, proses fizik seperti pembelauan cahay yang berlaku dalam membolehkan cahaya ditangkap, diproses, disusun semula agar tidak terbalik oleh otak. Mata ini stereoskopik, boleh lihat 210 darjah bukaan. Hebat, bukan? Eh, belum cerita pasal telinga, hidung, kulit, hati. Awal-awal sudah terjemput rasa kagum.

Kalaulah ada manusia boleh menciptakan sesuaut yang hampir kepada ini, sudah tentulah dia telah lama dipuja. Namun, meskipun dengan kemajuan teknologinya, bangsa manusia masih jauh dari menciptakan sebutir sel pun. Yang mereka tahu, derivasi sel organisma lain. Jika manusia yang paling bijaksanapun tidak mampu membuat, maka apakah yang kita harapkan dari ketidaksengajaan kimia gagasan Miller-Urey itu? Perhatikan kata-kata seorang ahli kimia organik arat, Dr Charles McComb:
"The fact that chirality was missing in these amino acids (of Miller-Urey experiment) is not just a problem to be debated, it points to catastrophic failure that life cannot exist from chemicals by natural processes, given the time and space is infinite."
Kawan, ini baru cerita seorang manusia. Belum cerita ribuan bangsa lain dengan fitur-fitur anatomi berbeza. Belum ceria pasal binatang, tumbuhan dan belum cerita pasal alam semesta lagi, yang mungkin mengandung lebih banyak oragnisma. Maka, nikmat Tuhanmu yang manakah yang kau dustakan?

No comments:

Post a Comment