Thursday, September 22, 2011

Katy Perry, Johnny Depp?? Siapa mereka di hati kita.....





Assalamualaikum buat pembaca setia blog As-Syakirin. Semoga anda semua berada dalam keadaan sihat walafiat. Rasanya belum terlambat jika Firqah Syakirin ingin mengucapkan Selamat menyambut Aidilfitri dan maaf zahir dan batin. Topik pada kali nie agak 'light' tapi mesejnya masih ada. Katy Perry. Sape tue?? Buat2 x kenal plak. Hampir semua rakyat Malaysia kenal akan penyanyi popular nie. Suara die pon boleh tahan. Rupa pon ade, lagila orang suka. Ramai lagila puak2 yang seangkatan dengan si Katy nie. Kalau nak cerita pasal pelakon hollywood plak, setahun belum tentu habis. Kita pada hari ni sibuk nak berlumba...lumba yang macm mane plak nie? Macam nie contohnya:

Situasi A
Gadis A :Wey, aku kenalla actor nie...Johnny Depp kan?? Aku minat giler die....tapi die dah ade life partner...hish..melepas aku...
Gadis B : Ala..x heran....Chris Evans tue lagi macho....x kawin lagi...tahun nie, die ade buat filem baru tau....


See...situasi kat atas nie jelas menggambarkan bahawa dua anak gadis ini mengikuti perkembangan semasa. Bagusla...semua benda diorang tahu. X salah tapi kadang-kadang kita kene guna masa yang ada nie untuk mendalami mengenai kisah tokoh-tokoh Islam yang terdahulu. Golongan inilah yang banyak memperjuangkan Islam pada satu ketika dahulu. Ye..kite ade blaja semua nie waktu kite sekolah dulu tapi banyak ke? Kalau nak kumpulkan semua tokoh-tokoh Islam....berjilid-jilid buku pon belum tentu habis. Siapa dia Talhah Bin Ubaidillah, Zubair Bin Awwam, Ubai Bin Ka'ab, Al-Baihaqi, Safiyah bt. Huyai R.A dan lain-lain lagi.

Daripada kita sibuk mengkaji ahli keluarga Britney Spears ke Tom Cruise ke...baik kita pergi mencari buku-buku yang berkait dengan kaum kerabat tokoh-tokoh islam ini. Memang x masuk periksa, tapi alangkah baiknya jika kita mengetahui sifat-sifat terpuji golongan ini dan berusaha untuk memiliki salah satu daripada sifat tersebut. Jika kita berjaya ke arah itu, ucapkanlah syukur ke hadrat Ilahi kerana diberi peluang untuk berubah.

Sejak kebelakangan ini, terdapat banyak program yang ade kat TV tue yang berpusatkan semata-mata hanya untuk hiburan yang melalaikan. Anak-anak muda terutamanya akan melekat depan tv tue sbb nak tggu artis pujaan diorang keluar kat siaran tue. Mak suruh pegi kedai pon, malas. Kite nie sibuk pasal bintang-bintang pujaan kita....diorang pernah ke ambik tahu pasal kita?? Ada ke Siti Nurhaliza telefon, tanya khabar kita. Setakat ikut perkembangan semasa sudahla...tak payahla sampai semua cerita peribadi orang tue kite korek. Tu lagila...sure2 x keluar periksa. Masa SPM, ade ke die tanya ' Siapakah suami kepada Angelina Jolie?'.. x dek...jangan haraplah.

Secara konklusinya, Firqah Syakirin ingin berpesan supaya kita janganlah sesekali lupe akan tokoh-tokoh Islam yang telah banyak berjuang. Pahatkan nama-nama mereka dalam hati kita. Semoga kita memperoleh sesuatu pada hari ini. Sama-samalah kita memperingati antara satu sama lain. Maafkan Firqah Syakirin jika ada terkasar bahasa sepanjang perbincangan kita. Yang baik itu datangnya daripada Allah S.W.T dan yang buruk juga datang dari padaNya namun atas kelemah diri Firqah Syakirin sendiri. Wassalam...

No comments:

Post a Comment